Förmågan att kommunicera väl är en av de mest avgörande förmågorna för kvaliteten på ditt liv. I Relationskolan denna gång tar vi upp kommunikation utifrån perspektivet av den plats i mig själv som jag kommunicerar ifrån. Min utgångspunkt för samtalet eller diskussionen. God läsning!

Kommunicera som en vuxen!

När vi kommunicerar med andra människor så kan vi komma från olika platser i oss själva i den kommunikationen. I detta fall talar vi om tre platser, ett föräldra-jag, ett barn-jag eller ett vuxen-jag. Vilken av dessa platser, eller vilket av dessa jag, som jag utgår ifrån kommer att kraftigt påverka resultatet av kommunikationen.

För att komma varandra närmare, fungera effektivt tillsammans och kunna växa som människor och relation så behöver vi komma från vuxen-jaget båda två. Denna typ av kommunikation innefattar ett ömsesidigt utbyte av känslor, feedback och ärlighet.

Kommer vi från föräldra-jaget blir vi lätt överdrivet kritiska eller överdrivet omvårdande i förhållande till den andra personen.

När vi kommer från barn-jaget kan vi bli upproriska inombords gentemot den andra personen eller lätt sårade och kinkiga.

För att få en långvarig relation fylld av kärlek och liv är det viktigt att lära sig att känna igen vad som får mig att hamna i föräldra-jaget eller barn-jaget så att jag kan ta makten i mitt eget liv och utgå från vuxen-jaget i min kommunikation så ofta som möjligt.

Artikel: Relaterar du som förälder, barnunge eller partner?

Detta nummers artikel handlar om olika jag-tillstånd vi utgår ifrån i vår kommunikation med andra och hur det påverkar de resultat vi får. Artikeln hittar du som vanligt på nedanstående länk. Om du inte kan klicka på länken kan du också kopiera den och klistra in i din webbläsare.

'Vem du är talar så högt att jag inte hör vad du säger.'
(Ralph Waldo Emerson)