Hej!

Vi hoppas du haft utbyte av förra numret av Relationsskolan och av kunskapen om de sex mänskliga behoven. Vi hoppas att dina och andras behov i relationer blir ytterligare tillfredsställda genom detta nummer av Relationsskolan!

Med kärlek,
Relationsskolan.se

Det finns många sätt att tillfredsställa sina behov!

En av det vanligaste orsakerna till att de båda parterna i en parrelation börjar glida ifrån varandra och förlora intimitet och glädje är oförmåga att tillfredsställa varandras behov. Vi har tidigare skrivit om de sex grundläggande mänskliga behoven av visshet, ovisshet, betydelsefullhet, tillhörighet/kärlek, personlig utveckling och bidragande.

Det är lätt att vi tar vår tillflykt till andra källor för tillfredsställandet av dessa behov om vi känner att vi inte får dem mötta i vår relation. Det kan till exempel vara att istället få det genom barnen, genom att spendera mer tid på jobbet, skaffa sig en älskare, se på TV med mera.

En vanlig miss är att vi försöker tillfredsställa vår partners behov på samma sätt som vi själva skulle vilja ha dem tillfredsställda istället för att lära oss hur vår partner önskar få dem tillfredsställda.

För att ta oss ur en negativ spiral där vi glider ifrån varandra behöver vi hänge oss till att på olika sätt lista ut ur vår partner vill ha sin sex mänskliga behov tillfredsställda och sedan osjälviskt gå i aktion med uppfyllandet av dessa.

Artikel: Och var tillfredsställer du dina behov!

I artikeln i detta nummer fortsätter vi på det tidigare inslagna spåret med de sex grundläggande mänskliga behoven. Nu ser vi hur dessa kan påverka dynamiken i en parrelation. Artikeln hittar du som vanligt på nedanstående länk. Om du inte kan klicka på länken kan du också kopiera den och klistra in i din webbläsare.

Som alltid kan du där också ladda hem texten så att du kan skriva ut den eller läsa den i lugn och ro på din egen dator.

Citatet!

'Hemmet är platsen där pojkar och flickor först lär sig att begränsa sina önskningar, leva efter regler, och att ta hänsyn till rättigheter och behov hos andra.'
(Sidonie Gruenberg)

'Vad världen verkligen behöver är mer kärlek och mindre pappersexercis...'
(Pearl Bailey)

Bonusgåva!

Du nu varit med oss på resan genom den första tredje-delen av Relationsskolan som vi valt att kalla Grundläggande Relationskunskap. Vi vill ge dig en liten extra bonus som ett teckning på vår uppskattning. En lyssning på några av kapitlen från ljudboksversionen från eBoken ”Allt som dina föräldrar inte berättade för dig om relationer”. Du finner din bonusgåva på: http://www.lycka.se/relationsskolan/lektion-nio/bonusgaava/.