Hej!

Det är få saker i vår tillvaro som vi hör så många talesätt om när vi är barn som om ämnet i denna lektion av Relationskolan. Pengar! "Pengar växer inte på träd" är bara ett exempel.

Det är också få saker som förmår ödelägga en relation lika förödande som kontinuerliga bråk om pengar och ekonomi. Sagt och gjort, temat denna är därför...just det, pengar och relationer.

Med kärlek,
Relationsskolan.se

"Pengar, pengar, pengar" (ABBA)!

En av de vanligaste orsakerna till konflikter i relationer är just pengar. Pengar blir ofta en spelplats för både kontroll och motstånd. Det kan vara till exempel behovet att av kontrollera den andres beteende i samband med pengar eller det kan vara ett motstånd mot att befatta sig med pengar.

Vi instämmer med att talesättet att pengar inte kan köpa lycka, i alla fall inte direkt. I vårt sett att se saken så kan pengar köpa tid. Om du har gott om pengar kan du gå ner i tid och kanske jobba färre timmar per dag. Om du är mycket förmögen kan du också välja att sluta jobba helt. Alltså, pengar kan köpa tid. Tid kan köpa frihet och frihet kan köpa lycka.

Precis som skådespelare har ett manuskript som de följer så har vi pengaskript som vi följer, ofta omedvetet. Vem har då skrivit dessa pengaskript? För att vi ska kunna ändra på dem behöver vi ju inse att det är vi själva som gjort det. Dock, och detta är viktig, ofta har vi skrivit dem under kraftfull påverkan utifrån.

Vi har alla också en inre ekonomisk termostat kopplat till pengar. Den har en direktlänk till ditt pengaskript så de två samverkar definitivt. Din ekonomiska termostat reglerar din ekonomiska situation. Termostaten slår av och på för hålla dig på den ekonomiska nivå du är bekväm med och detta kan bli ett hinder för att uppnå dina livsmål om du inte är medveten om det. Samtidigt kan det bli en riktigt god vän om du kan dra fördel av det.

Artikel: "När fattigdomen kliver in genom dörren, flyger kärleken ut genom fönstret"!

Artikeln i denna lektion handlar om pengar och hur förhållandet till pengar påverkar oss i våra relationer. Artikeln hittar du som vanligt på nedanstående länk. Om du inte kan klicka på länken kan du också kopiera den och klistra in i din webbläsare.

Som alltid kan du där också ladda hem texten så att du kan skriva ut den eller läsa den i lugn och ro på din egen dator.

Citatet!

'Vem som än sa att pengar inte kan köpa lycka visste helt enkelt inte var man ska gå och shoppa.'
(Bo Derek)