Hej!

I tider då det skrivs mycket i media om konflikter i olika delar av världen kan det vara en god idé att skärskåda hur vi kan lära oss kommunicera bättre i våra mest intima relationer. Eller i alla de relationer vi skulle önska vore som mest intima!

Med kärlek!
Relationsskolan.se

Det var en gång en bro över kärleksfloden!

En relation består av dig, mig och sedan själva relationen. Tänk dig först denna relation som en bro oss emellan. Tänk dig sedan två personer som lever tillsammans i en parrelation. De möts ursprungligen i något sammanhang, en känsla väcks inombord hos dem båda, tycke uppstår, förälskelse infinner sig liksom en serie förhoppningar, både medvetna och omedvetna som vi tror och hoppas att den andra personen ska infria.

Så går det en tid, de tu har blivit ett par och tillbringar stora delar av sin vardag tillsammans. Efter denna tid börjar så sakteliga några av förhoppningarna att grusas. Det visar sig att min partner inte hade några av de där egenskaperna jag hoppats och trott på. Kanske lyckades han eller hon inte infria vissa av dina förväntningar.

Omedvetet slutar vi att lyssna. Vi tror att vi har lyssnat. Vi har dock inte lyssnat tillräckligt närvarande för att förstå den andra personens sätt att resonera, känna och bete sig. Vi har endast lyssnat väl nog för att kunna formulera våra egna argument på ett sätt som vi anser skyddar oss eller för att kunna ta ett beslut om vi ska vara kvar i relationen eller inte.

Det är här vi istället behöver lämna vårt eget bagage bakom oss och göra ett medvetet val att ställa oss mitt uppe på bron och nyfiket studera vår partners värld. Lyssnande och återspeglande det vi hör, utan att tolka eller döma. Endast från denna position lägger vi grunden för en medveten, varaktig och levande kärlek.

Artikel : Bron över kärleksfloden!

Denna lektions artikel handlar om just denna bro över kärleksfloden och hur vi kan lära oss att använda den på ett sätt som tillåter oss att äntligen få den kärlek vi önskar oss. Artikeln hittar du som vanligt på nedanstående länk. Om du inte kan klicka på länken kan du också kopiera den och klistra in i din webbläsare.

Som alltid kan du där också ladda hem texten så att du kan skriva ut den eller läsa den i lugn och ro på din egen dator.

Citatet!

'Jag vet att du tror att du förstår vad du tänker att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att det som du hörde inte var det jag menade.'
(Robert McCloskey)