Välkommen till en ny lektion av Relationsskolan! Förhoppningsvis har du hunnit träna på feedback som vi talat om i en tidigare lektion, för denna gång tar vi upp ett tillfälle när feedback kan vara riktigt bra att använda. Nämligen i samband med konflikter.

Konflikter - direkt från genbanken! Eller inte?

Det är helt uppenbart att man i vår värld inte behöver leta speciellt långt för att hitta en konflikt. Vissa hävdar att konflikter är en naturlig del av att vara människa, lika naturligt som att vi andas och är, lika naturligt är det att konflikter uppstår när människor kommer samman och att dessa konflikter är frön till utveckling och möjligheter. Andra hävdar minst lika bestämt att konflikter är extremt onaturliga och bör undvikas till varje pris.

Oavsett om det var någon som la till ett par matskedar konfliktbenägenhet när vår genbank plockades ihop så kan vi konstatera att människor har olika historia när det gäller konflikter, olika tolkningar av vad ordet konflikt innebär och inte minst olika sätt att hantera konflikter.

Vår Topp10 lista för att hantera konflikter i relationer

1. Ha en lärande inställning, snarare än en klandrande!
  2. Skyll inte på någon eller något!
  3. Det tål att upprepas, undvik att leta syndabockar!
  4. Tala utifrån din egen upplevelse!
  5. Undvik ”du sa…” – ”jag sa…” tennismatcher!
  6. Använd feedback (vi har minsann en artikel om det)!
  7. Bekräfta varandra som människor även om ni är oense!
  8. Andas!
  9. Andas djupare! Hjärnan hittar på underliga ting när den saknar syre!
  10. Se till att du kan stava det magiska ordet ”förlåt”!

Artikel: Om konflikter

Detta nummers artikel handlar självklart om just konflikter. I artikeln bjuder vi på ett par olika förklaringsmodeller kring konflikter. Klicka på nedanstående länk för att läsa artikeln. Om du inte kan klicka på länken kan du också kopiera den och klistra in i din webläsare.

Som vanligt kan du där också ladda hem texten så att du kan skriva ut den eller läsa den i lugn och ro på din egen dator.

Citatet

”Det går inte att lösa ett problem i samma sinnestillstånd som det skapades i”
(Albert Einstein)