Två kvinnor tillsammans

Det kan också vara hemmafrun som önskar att hennes man skulle komma hem tidigare från jobbet och uttrycker det som att barnen saknar sin far, vilket säkerligen också är sant, men om hon är oförmögen att uttrycka sin egen saknad kommer inte relationen till hennes man att mogna och utvecklas, utan förbli i projektionens makt.

En annan populär variation på detta tema är att genom projektion identifiera sig med sitt favoritlag i fotboll. Om det går bra för laget mår jag bra, går det dåligt mår även jag dåligt och måndagsmorgonen känns extra tung efter nederlaget i gårdagens match.

Markus: På en kurs i personlig utveckling där jag var deltagare fick vi vara med om en kraftfull upplevelse.

Kursledaren hade en plastflaska som vi på olika sätt fick relatera verbalt till genom att säga vad vi såg när vi tittade på denna flaska. Vi fick också säga något om oss själva som överenstämde med flaskans form, kvalitetet eller utseende.

Det gick mycket snabbt till att vi alla började identifiera oss med denna plastflaska och var måna om att den hanterades på ett varsamt och lämpligt sätt.

Det gav mig en ordentlig tankeställare om hur lätt jag projicerar egenskaper på människor och andra ting i min omgivning och hur jag lätt låter denna projektion få makt över mig själv.

Mina mörka sidor

Om din första reaktion när du läste rubriken på detta stycke var ”vadå mina mörka sidor, sådana har jag inga” så kanske du känner igen dig i följande. En annan form för det vi talar om här, det vill säga projektioner, är att projicera ut sin egen ondska, sin egen elakhet eller sin egen ilska på nyheterna i TV eller tidningarna.

Att ondgöra sig över hur elaka de är mot varandra i mellanöstern och sedan en halvtimme senare ge barnen en rejäl avhyvling för att de väsnas för mycket när de leker.

Att stöna över skvallertidningarnas framsidor som sprider rykten, sanna eller osanna, och dessutom har mage att tjäna pengar på det. För att nästföljande dag stå på jobbet och prata bakom chefens rygg hur korkat dennes senaste beslut var.

Det kan vara extremt förödande för vilken relation som helst om du inte har lärt känna åtminstone en del av dessa så kallade mörka sidor i dig själv.

Vi kallar dem mörka sidor för att de inte är alltid som vi uppmuntras att tala om dem och det kan kännas lite skamset att tala om sin egen girighet, sin egen ilska eller sin egen avundsjuka.

Istället lever vi ut dem genom olika media oförmögna att hämta hem dem till oss själva där vi har makten att göra något åt dem.

När någon spelar upp sin film på dig

När detta sker, att någon prövar att spela upp sin film på dig, finns det all anledning att vara uppmärksam. Det kan vara så att det den andre säger inte alls stämmer in på dig och då kan det vara bra att tala om det på ett vuxet sätt.

Att vara tydlig till exempel genom att säga ”det stämmer inte på mig, det stämde på mig tidigare, men det gör det inte längre”.